Zwartwitconversie met G’MIC

In toevoeging op de standaard zwartwitomzetters van GIMP kun je ook eens kijken naar het intrigerende zwartwitfilter in de G’MIC gereedschapskist. In één moeite door kun je naast de zwartwitconversie zelf ook een vervaging per kleurkanaal uitvoeren, fraaie ruis toevoegen en je zwartwitplaat tonen.

gmic.bw.mcflou

Dit filter is te vinden in het menu onder Filters – G’MIC – Black & White – Black & White. Je ziet dan het volgende venster.

gmic.zw.venster

Kies linksonder bij de Input/Output-sectie onder de knop Voorbeeldformaat voor Groot, dan zie je beter wat er gebeurt.

Aan de rechterzijde zie je een stel schuiven voor onder meer de kanalen Rood, Groen en Blauw. Deze schuiven lijken hetzelfde te werken als die in de Kanalenmixer. Als je hier respectievelijk 0, 0 en 1 kiest, krijg je een identiek resultaat als wanneer je in de kanalenmixer (met monochroom aangevinkt uiteraard) 0, 0 en 100 gebruikt. Maar in tegenstelling tot de kanalenmixer hoeven de drie waarden bij elkaar opgeteld hier niet ongeveer 1,00 te zijn. Als je de drie kanalen op 0 zet, heb je een zwart beeld. Door een van de drie waarden naar 0,01 te brengen, heb je al een duidelijk en bruikbaar beeld.

Het lijkt erop dat de grootste tintverschillen optreden bij waarden tussen 0,00 en 0,05. Probeer combinaties hiervan uit. Welke goed uitpakken heeft alles met de betreffende foto te maken: een landschap moet je anders ‘mengen’ dan een portret of een stilleven.

De standaardwaarden – 0,30, 0,59 en 0,11 – leveren al een min of meer correct beeld op, maar we zijn hier natuurlijk niet om correct te doen: wat we zoeken zijn fraaie zwartwitplaten. Zelf neem ik als uitgangspunt voor R, G en B vaak óf de waarden 1/100, 0 en 0, of 0, 0 en 1/100. Dat eerste werkt als een vrij sterk oranjefilter: blauwe luchten worden donkerder, lippen worden flink lichter weergegeven. De tweede reeks waarden heeft het effect van een blauwfilter: geel wordt een stuk donkerder.

Bijgaand een zwartwitconversie met het ‘oranjefilter’ van de foto van het vijgenblad die ik ook in het verhaaltje over zwartwit in GIMP heb gebruikt (zie https://allesgimpofbijna.wordpress.com/2015/03/10/zwartwit-in-gimp/).

gmic.bw.r001g0b0

Hier pakt de conversie tamelijk gewoontjes uit, deze foto moet met de gebruikelijke tools nog verder worden bewerkt. Maar een portret daarentegen doet het met deze waarden wel goed.

gmic.bw.jojo.r001g0b0

Het vijgenblad met het ‘blauwfilter’ levert dit op.

gmic.bw.r0g0b001

Vage kanalen

Bij mijn weten uniek is dat dit G’MIC-filter ook de mogelijkheid biedt om een vervaging per kleurkanaal aan te brengen. Dat doe je met de Smoothness-schuiven onder de kleurkanaalschuiven; voorwaarde is wel dat de kleurkanaalwaarde groter is dan 0. Het is lastig om onder woorden te brengen wat deze schuiven precies met de foto doen, zeker wanneer ze gecombineerd worden gebruikt. Gewoon proberen dus.

De vervaging die hierdoor ontstaat doet het contrast meestal teruglopen. Dat is te ondervangen met twee schuiven: logischerwijs die voor contrast (tussen Gamma en Brightness) maar ook die voor lokaal contrast (die zit wat naar beneden). Al snel heb je een veel te groot lokaal contrast, dus gebruik lage waarden om te beginnen. Verder kun je hier de radius en de ‘zachtheid’ (smoothness) van het contrast opgeven. Soms wordt het contrast ook verbeterd door ‘Use maximum tones’ aan te vinken.

Voor de conversie hieronder zijn deze waarden gebruikt.

gmic.settings

gmic.vaag

Hieronder nog eens drie vijgenbladvariaties.

gmic.bw.0

gmic.bw.2

gmic.bw.4

Deze vervaagtechniek kan prima uitpakken met portretten, zoals je hieronder kunt zien.

jojo.smooth

Korrel

Tijdens de conversie kun je ook korrel (grain) toevoegen (‘ruis’ of noise is waarschijnlijk een betere benaming, sensors kennen immers geen korrel zoals filmmateriaal). In tegenstelling tot veel andere tooltjes die dit ook kunnen, ben ik gecharmeerd van deze ruis. Hoewel er drie verschillende schuiven voor de schaduwen, middentinten en de hoge lichten zijn, gebruik ik alleen de middelste die ik op 50 zet. De ‘schaal’ laat ik op 0 en voor ‘type’ neem ik de standaardwaarde Gaussiaans. Op 100 procent ziet dat er zo uit.

jojo.ruis.100pct

Tint

Zoals je ziet heeft deze uitsnede een lichtgele tint. Die krijg je als je de Hue-schuif op ongeveer 25 zet en voor Saturation (verzadiging) een lage waarde zoals 5 of 7 kiest. Andere tinten maak je door de Hue-schuif te.. eh, verschuiven ja.

Résuum

Een goede zwartwitconversie maken is een kunst en waarlijk een vak apart. Met dit filter heb je een gereedschap in handen waarmee je een kleurenplaat zomaar een heel eind in de goede zwartwitrichting kunt duwen. Neem wel de tijd om te zien hoe het werkt en wat je er mee kunt, want heel evident is dit filter niet.

Hieronder nog een plaatje van de Amsterdamse Damstraat. Duidelijk is te zien dat dit filter als een sterk oranjefilter werkt, net zoals met de foto van de Dam, bovenaan dit verhaal. Aan beide foto’s is na de conversie nog het McFlou-filter toegevoegd, een ander G’MIC-filter (zie https://allesgimpofbijna.wordpress.com/2015/02/20/mcflou-een-onwerkelijke-werkelijkheid).

gmic.bw.mcflou.2

————
pm|mrt15

Advertenties