De kleurenmixers

G’MIC biedt een paar kleurenmixers in verschillende kleurruimten met als bijzonderheid dat je de kleuren kunt mixen in alleen de schaduwpartijen, de middentinten of de hoge lichten, of alles tezamen. Soms levert dat alleraardigste effecten op, op voorwaarde dat je met een geschikte foto werkt.

Voor dit voorbeeld gebruik ik een foto van een leuk meisje met een grote, donkere zonnebril op. Ga in het GIMP-menu naar Filters, dan G’MIC, tabje Colors, dan Mixer [YCbCr]. Dat laatste staat voor luminantie (Y), chroma-blauw (Cb) en chroma-rood (Cr) en het is (ongeveer) een kleurruimte, zoals RGB of CYMK. Dan krijg je het volgende venster te zien.

colormixer.start

Bij Tones range kies ik voor schaduwen (Shadows), want ik wil met de kleuren van die bril gaan spelen. Om te beginnen gebruik ik twee schuiven in dat venster: de Blue chroma brightness en de Red chroma brightness.

Hieronder van links naar rechts: rood-chroma +255, rood-chroma -255, blauw-chroma +255 en blauw-chroma -255.

montage1

Door woest met al die schuiven te gaan schuiven, kun je onder meer onderstaande kleuren produceren.

montage2

Met de onderste schuif (Tones smoothness) regel je de overgang van – in dit geval – schaduwen naar middentinten. Meer naar rechts levert een soort overstraling van het donker op, meer naar links maakt de overgang tussen tonen scherper (meestal niet mooi).

Met de andere kleurenmixers van G’MIC – RGB, Lab, HSV en CMYK – kunnen we hetzelfde kunstje uithalen. Hieronder telkens drie varianten, in de werkelijkheid zijn dat er heel veel meer.

RGB
montage.rgb

Lab
montage.lab

HSV
montage.hsv

CMYK
montage.cmyk

Geinig, niet?

Natuurlijk kun je een foto die op deze wijze is bewerkt opnieuw aan een van de mixers voeren en er voor kiezen om ditmaal de hoge lichten aan te pakken. Krijg je zoiets.

eerst.schaduwen.dan.hogelichten

Nog koeler

Het wordt nog cooler als je een foto eerst met een ander G’MIC-filter bewerkt, eveneens te vinden in de sectie Color van het G’MIC-venster: Decompose channels.

decompose.venster

Let even op de kleurenbasis (color basis) die voor dit ontleden wordt gebruikt (zie rechtsboven in het Decompose-venster, standaard is Lab). Die kleurruimten hebben een grote invloed op hoe de decompose-compositie eruit komt te zien.

Hier het resultaat van de standaard Lab-instelling, met de optie Include opacity layer aangevinkt. Dat is het witte vlak rechts op de afbeelding hieronder.

decompose.channels

Halen we dit ding door de YCbCr-mixer, krijg je bijvoorbeeld zoiets.

decomposed.lab

Hier een ontleding naar CMYK die met de YCbCr-mixer op de middentinten is bewerkt.

decompose.channels.cmyk

Afdrukken, inramen en je hebt 100% echtware kunst aan de muur!
___
pm|mei15